Η αλήθεια είναι ότι η επιστήμη δεν έχει και την καλύτερη σχέση με τον κινηματογράφο. Μπροστά στις ανάγκες της ιστορίας η επιστημονική ακρίβεια παίρνει δεύτερη, τρίτη ή και καμία θέση, ενώ ο τρελός επιστήμονας αποτελεί ένα από τα αφηγηματικά αρχέτυπα των ταινιών τρόμου. Από την άλλη, μια 100% ακριβής αναπαράσταση δεν θα ήταν και ό,τι πιο ενδιαφέρον για την πλειονότητα των θεατών. Η γενετική, για παράδειγμα, δεν λειτουργεί με τον τρόπο που βλέπουμε σε ταινίες όπως το Jurassic Park ή το Gattaca, αυτό, όμως, δεν τις καθιστά λιγότερο ψυχαγωγικές, ούτε τις εμποδίζει να θέσουν ερωτήματα και προβληματισμούς.
Κάποιοι δημιουργοί, πάλι, φροντίζουν να θέσουν μια ρεαλιστική βάση, συμβουλευόμενοι επιστήμονες του τομέα που αφορά την υπόθεση. Ένα πολύ γνωστό πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί το Interstellar (2014), όπου βλέπουμε την ακριβέστερη δυνατή απεικόνιση μαύρης τρύπας και των νόμων της σχετικότητας, βάσει της μέχρι τώρα γνώσης πάνω στο θέμα.
Στην ίδια θεματολογία, δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε το αριστουργηματικό 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος (1968), που μέχρι και σήμερα παραμένει αξεπέραστο.
Στο Contact (1997), βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Carl Sagan, βλέπουμε μια περίπτωση «πρώτης επαφής» με κάποια εξωγήινη νοημοσύνη. Μπορεί κάτι τέτοιο να μην έχει συμβεί (στον βαθμό που είναι γνωστό τουλάχιστον), αλλά βλέπουμε να ξετυλίγεται ένα αρκετά πιθανό σενάριο όσον αφορά την επιστημονική κοινότητα, αλλά και τις αντιδράσεις του κόσμου.
Μια από τις πιο ρεαλιστικές απεικονίσεις των διαδικασιών που ακολουθούνται σε περιπτώσεις επιδημιών αποτελεί το Contagion (2011). Καθόλου τυχαίο, μιας και οι επιστημονικοί σύμβουλοι της παραγωγής, συμμετείχαν στις διαδικασίες αντιμετώπισης της επιδημίας SARS στην Κίνα το 2003. Ορολογίες, μέθοδοι, δυσκολίες, κίνδυνοι και εμπόδια παρουσιάζονται, ως επί το πλείστον, με ακρίβεια.
Τέλος, μια αρκετά πιο ανάλαφρη νότα μας δίνει το μικρού μήκους animation Donald in Mathmagic Land, όπου ο γνωστός μας Donald Duck βρίσκεται ξαφνικά σε μια περίεργη περιοχή με ποταμούς αριθμών, δέντρα με τετραγωνικές ρίζες και γεωμετρικές μορφές ζωής. Εκεί, το «Μεγάλο Πνεύμα της Περιπέτειας» θα του μιλήσει για τη γέννηση της επιστήμης των μαθηματικών από τον Πυθαγόρα και την εφαρμογή τους στις τέχνες και τις επιστήμες. Θα του δείξει ότι οι αριθμοί βρίσκονται παντού στην φύση και καθώς αποτελούν «το αλφάβητο με το οποίο ο Θεός έγραψε το σύμπαν», είναι και το κλειδί για να ανοίξουν οι πύλες του μέλλοντος.