Πηγή: ΝΕΑ ΑΚΡΟΠΟΛΗ – nea-acropoli.gr: Μια σπάνια αρετή που διακρίνει τον Επίκτητο είναι η επίκληση του στη μη βία, στον οίκτο και όχι στην καταδίκη. Ο έρωτας του για την αλήθεια, τον οδηγεί στο συμπέρασμα ότι κανείς δεν είναι, με την ελεύθερη θέληση του κακός αλλά ότι η άγνοια τον αποθηριώνει. Δείχνει, συνεχώς, την αιτία του κακού που είναι η άγνοια και η ανάγκη να μάθουν οι άνθρωποι μέσα από τις πράξεις τους, την πραγματική φύση τους.
Ο ΚΛΕΦΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΛΥΧΝΑΡΙ
«Είναι, άλλωστε, νόμος της φύσης και του Θεού, το καλύτερο να νικάει πάντα το χειρότερο. Σε τι; Σε ότι είναι καλύτερο. Κάποιο σώμα είναι πιο δυνατό από κάποιο άλλο, οι πολλοί από τον έναν, ο κλεφτής από αυτόν που δεν είναι κλεφτής. Έτσι έχασα κι εγώ το λυχνάρι μου, γιατί ο κλεφτής ήταν καλύτερος από εμένα στην αγρυπνία. Αλλά το πλήρωσε ακριβά το λυχνάρι. Για ένα λυχνάρι έγινε άπιστος, για ένα λυχνάρι αποθηριώθηκε.» Α/κθ, 20-21
ΜΗ ΒΙΑ, Η ΤΙΜΩΡΙΑ ΤΩΝ ΚΑΚΩΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥΣ
Ο Επίκτητος, ως ένας αρχαίος Γκάντι και Ιησούς, κηρύττει το μήνυμα της μη βίας μ’ ένα βαθύ φιλοσοφικό περιεχόμενο. Αποδεικνύει πόσο χειρότερη είναι η ίδια η ζημία που προκαλείται στον φαύλο άνθρωπο από την ζημία που προκαλείται στον αδικούμενο. Κι αυτό επειδή, η ζημία στο θύμα είναι σωματική και πρόσκαιρη, ενώ η ζημία στον φαύλο άνθρωπο είναι πολύ υψηλότερης φύσης και έχει μεγαλύτερες συνέπειες στην ίδια του την ψυχή:
«Ο δείνα σε πρόσβαλε . Τον ευγνωμονώ που δεν με έδειρε. – Μα σε έδειρε κιόλας. Τον ευγνωμονώ που δεν με τραυμάτισε. – Μα και σε τραυμάτισε . Τον ευγνωμονώ που δεν με σκότωσε. Ποτέ έμαθε, λοιπόν, κι από ποιον ότι ο άνθρωπος είναι ζώο ήμερο, ότι αγαπάει τον πλησίον του, ότι η ίδια η αδικία προκαλεί μεγάλη ζημία σ’ αυτόν που την διαπράττει.» Δ/ε, 8-10
«Βλέπω, τους σωστούς κι ενάρετους ανθρώπους να χάνονται από την πείνα και το κρύο. Αυτούς όμως, που δεν είναι σωστοί και ενάρετοι, δεν τους βλέπεις να χάνονται από την τρυφηλότητα, την αλαζονεία και την ακαλαισθησία. Είναι, όμως, ατιμωτικό να συντήρησε από άλλον. Και ποιος άλλος, δυστυχισμένε μου, παρά μόνο ο κόσμος συντηρείται από μόνος του; Οποίος κατηγορεί την πρόνοια ότι οι φαύλοι δεν τιμωρούνται, ότι έχουν δύναμη και πλούτο, κάνει το ίδιο σαν να έλεγε, σε περίπτωση που αυτοί είχαν τυφλωθεί ότι δεν τιμωρούνταν, επειδή τα νύχια τους έχουν υγεία » (Από τα απομνημονεύματα του Επίκτητου)