Κάνε εθελοντισμό, θα φαίνεσαι πιο όμορφος!

by admin
1,3K views

Κάνε εθελοντισμό, θα φαίνεσαι πιο όμορφος!

Ειδικοί στον τομέα της ψυχολογίας της προσφοράς εξετάζουν αν υπάρχει άλλο ένα θετικό στο να κάνεις καλό για τους άλλους: η ομορφιά, η σωματική ελκυστικότητα.

Το να δίνεις στους άλλους, σου κάνει καλό.

Για χρόνια οι ειδικοί εξετάζουν τους ανθρώπους που προσφέρουν την εργασία τους ή και τα χρήματά τους εθελοντικά για κάπου που υπάρχει ανάγκη.

Και τα οφέλη είναι πολλά. Για παράδειγμα, οι εθελοντές μαθαίνουν νέα πράγματα, γνωρίζουν νέα άτομα, κάνουν τους ανθρώπους για τους οποίους νοιάζονται πιο ευτυχισμένους. Οι έρευνες δείχνουν ότι οι εθελοντές επίσης είναι πιο ευτυχισμένοι, με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, κι ακόμη περισσότερο σωματικά υγιείς από τους μη εθελοντές.

Πρόσφατες έρευνες εντοπίζουν ένα ακόμη θετικό αποτέλεσμα της προσφοράς στους άλλους: τη σωματική ελκυστικότητα. Μπορεί να ακούγεται παράξενο, αλλά έχει επιβεβαιωθεί από τρεις διαφορετικές έρενες. Οι άνθρωποι που εργάζονται εθελοντικά, προσφέρουν χρήματα για καλό σκοπό, χαρίζουν χρήματα σε φίλους τους που έχουν ανάγκη, ή ακόμη γίνονται μελλοντικοί δωρητές οργάνων, βαθμολογήθηκαν ως πιο όμορφοι. Επίσης, βρέθηκε ότι οι πιο ελκυστικοί άνθρωποι είναι πιο πιθανοί να προσφέρουν με διάφορους τρόπους στο περιβάλλον τους.

3 έρευνες αποδεικνύουν ότι εθελοντισμός και ομορφιά πάνε μαζί

Η πρώτη έρευνα προέρχεται από ένα μεγάλο εθνικό αντιπροσωπευτικό δείγμα ηλικιωμένων ατόμων στις ΗΠΑ. Βρέθηκε ότι οι ηλικιωμένοι που έκαναν εθελοντισμό χαρακτηρίζονταν ως πιο ελκυστικοί από αυτούς που δεν έκαναν – παρόλο που αυτοί που τους βαθμολογούσαν δεν ήξεραν τίποτα για αυτούς.

Η δεύτερη έρευνα ανέλυε δεδομένα από ένα εθνικό αντιπροσωπευτικό δείγμα εφήβων από τις ΗΠΑ για πολλά χρόνια. Βρέθηκε ότι οι έφηβοι που έκαναν εθελοντισμό χαρακτηρίζονταν ως πιο ελκυστικοί ενήλικες καθώς μεγάλωναν. Και το αντίστροφο βρέθηκε: αυτοί που χαρακτηρίζονταν ως πιο ελκυστικοί ως έφηβοι ήταν πιο πιθανό να κάνουν εθελοντισμό καθώς μεγάλωναν. Ξανά, οι βαθμολογητές τους δεν ήξεραν τίποτα για την ιστορία τους.

Η τρίτη έρευνα χρησιμοποίησε δεδομένα από τους εφήβους του Wisconsin από το 1957 ως το 2011. Βρέθηκε ότι οι έφηβοι που στις σχολικές τους φωτογραφίες βαθμολογούνταν ως όμορφοι, ήταν πιο πιθανό να δώσουν χρήματα για καλό σκοπό 40 χρόνια αργότερα.

Δημογραφικά χαρακτηριστικά της έρευνας

Στο ερωτηματολόγιο οι βαθμολογητές έδιναν τη γνώμη τους για το πόσο όμορφοι είναι οι συμμετέχοντες, χρησιμοποιώντας κλίματα μέτρησης. Τα χαμηλά νούμερα σήμαιναν λιγότερη ελκυστικότητα, τα υψηλότερα περισσότερη. Αν και η ομορφιά είναι κάτι υποκειμενικό, σε γενικές γραμμές οι άνθρωποι συμφωνούμε ποιος είναι περισσότερο ή λιγότερο όμορφος.

Για την αποφυγή μεροληπτικών απαντήσεων για τα πρότυπα ομορφιάς, και στις τρεις έρευνες υπήρχε έλεγχος πάνω στους παράγοντες του φύλου, της οικογενειακής κατάστασης και του εισοδήματος. Επίσης, σε σχέση με τους βαθμολογητές, εξετάστηκε η ψυχική και σωματική τους υγεία και η συμμετοχή τους σε θρησκευτικά δρώμενα.

Το φαινόμενο του φωτοστέφανου

Τα ευρήματα των τριών αυτών ερευνών δείχνουν ότι η ομορφιά συνδέεται με κάποιου είδους «φωτοστέφανο». Το φωτοστέφανο αυτό αποδίδει στους εθελοντές θετικά χαρακτηριστικά, όπως ευφυΐα και καλές κοινωνικές δεξιότητες. 

Γιατί συμβαίνει αυτό

Δεν είναι εύκολο να δοθεί μια επιστημονική απάντηση στο γιατί υπάρχει αυτό το φαινόμενο. Ένα σημαντικό πρόβλημα της έρευνας είναι η δυσκολία να μετρηθεί ο βαθμός στον οποίο ο εθελοντισμός είναι σημαντικός στις ζωές των ανθρώπων για πολλά χρόνια. Αυτό το πρόβλημα υπάρχει καθώς δε γίνεται να υποχρεωθεί κανείς να είναι ή να μην είναι εθελοντής για να συμμετέχει σε μια έρευνα.

Μία ερμηνεία που έχει διατυπωθεί, ωστόσο, είναι ότι οι άνθρωποι που φροντίζουν άλλους, έχουν μάθει να φροντίζουν επίσης τον εαυτό τους. Κάτι παρόμοιο έχει πει η αρχαία Ελληνίδα ποιήτρια Σαπφώ: 

«ο όμορφος είν’ όμορφος όσο μπροστά σου στέκει – 

μα ο αγαθός είν’ όμορφος κι’ αργότερα και πάντα»

Περισσότερα μπορείτε να δείτε εδώ: bigthink.com

Η Φιλοσοφία Επιστρέφει