Μάθε το βιολογικό σου ρολόι!

by admin
Νίκησε το ρολόι! Η αλήθεια για τους ανθρώπους που διαρκώς καθυστερούν.

Όπως όλα τα όντα στη Γη, έτσι και οι άνθρωποι λειτουργούμε με κύκλους φωτός και σκότους. Δες εδώ τι γίνεται στον οργανισμό σου κάθε ώρα, κάθε μέρας.

2πμ: Υψηλά επίπεδα λεμφοκυττάρων. Το σώμα θεραπεύεται καλά τη νύχτα.

3πμ: Η μεγαλύτερη ροή αίματος μέσω του εγκεφάλου τη νύχτα.

4πμ: Παραγωγή της αυξητικής ορμόνης. Είναι υπεύθυνη για την αναδόμηση των ιστών στους ενήλικες και για την ανάπτυξη στα παιδιά. Τα επίπεδα αγγειοπιεσίνης είναι επίσης υψηλά, και γι’ αυτό δε χρειάζεται να επισκεφτούμε την τουαλέτα για ούρηση. Στα παιδιά, στα οποία το ενδοκρινικό σύστημα ακόμη αναπτύσσεται, είναι πιο πιθανό να βρέξουν το κρεβάτι τους. Τη νύχτα είναι στο πιο υψηλό της επίπεδο επίσης η ορμόνη προλακτίνη, υπεύθυνη για τη γαλουχία.

5πμ: Η πιο χαμηλή θερμοκρασία σώματος. Για τους νυχτερινούς τύπους, η πιο χαμηλή θερμοκρασία παρατηρείται στο μέσο του κύκλου του ύπνου. Για τους πρωινούς τύπους, αυτό συμβαίνει προς το τέλος του ύπνου τους.

5πμ-7πμ: Ξύπνημα! Όταν το φως αγγίξει τον αμφιβληστροειδή χιτώνα, ο υποθάλαμος μειώνει την παραγωγή μελατονίνης (την ορμόνη του ύπνου). Μέσα σε 30 λεπτά από το ξύπνημα, παρατηρείται σταθερή αύξηση στα επίπεδα της κορτιζόλης, η οποία φτάνει στο μέγιστο στις 7πμ. Η κορτιζόλη επιταχύνει τη γλυκογένεση (την παραγωγή γλυκόζης, κυρίως από αμινοξέα) κυρίως στο συκώτι, αλλά επίσης στα νεφρά και στο λεπτό έντερο. Επιταχύνει τη διάσπαση λιπαρών οξέων (επιτρέποντάς τους να μετατραπούν σε ενέργεια). Η κορτιζόλη αυξάνει την έκκριση αγγειοπιεσίνης και νοραδρεναλίνης, η οποία κινητοποιεί το σώμα να δράσει. Το αποτέλεσμα αυτού είναι να αυξηθεί η συγκέντρωση γλυκόζης στο αίμα, χάρη στην οποία έχουμε την ενέργεια να ξεκινήσουμε τη μέρα. Κατά τη διάρκεια αυτών των ωρών, είναι καλή ιδέα να κινηθούμε λίγο, να τεντώσουμε τους τένοντες και τους μύες που είναι ακίνητοι από τον ύπνο. Η κορτιζόλη επίσης βοηθάει στο να καθορίσουμε τις μακροπρόθεσμες αναμνήσεις μας (αυτή είναι καλή ώρα να δεις το πρόγραμμά σου για να ξεκινήσεις τη μέρα σου). Είναι επίσης καλή ώρα για διαλογισμό.

7πμ: Σταματά η παραγωγή μελατονίνης. Πέφτουν τα επίπεδά της. Το σώμα τώρα είναι πολύ ευαίσθητο στα ερεθίσματα.

7πμ-9πμ: Δραστηριότητα του στομάχου. Υψηλά επίπεδα πέψης και απορρόφησης θρεπτικών συστατικών. Καλή ώρα για πρωινό.

8πμ: Η νοραδρεναλίνη αυξάνει τη θερμοκρασία του σώματος. Η πιο υψηλή συγκέντρωση κορτιζόλης (ορμόνη του άγχους). Αύξηση της γκρελίνης, της ορμόνης της πείνας. Τρώμε πρωινό. 

9πμ: Υψηλή συγκέντρωση γλυκόζης στο αίμα λόγω της υψηλής συγκέντρωσης κορτιζόλης.

9πμ-11πμ: Δραστηριότητα σπλήνας και νεφρών. Παραγωγή των ενζύμων της πέψης. Ώρα για εργασία και άσκηση.

10πμ: Μια αύξηση στη θερμοκρασία του σώματος αυξάνει το σθένος και την ετοιμότητα.

11πμ–1 μμ: Σε υψηλό επίπεδο οι γνωστικές ικανότητες και οι ικανότητες συγκέντρωσης.

2μμ: Η υψηλότερη συγκέντρωση γλυκόζης στο αίμα. Η γλυκόζη είναι το βασικό καύσιμο για τους μύες και τον εγκέφαλο. Η συγκέντρωσή της σχετίζεται άμεσα με σωματική και διανοητική δραστηριότητα. 

3μμ: Η νοραδρεναλίνη και η θερμοκρασία του σώματος αυξάνουν το συντονισμό κίνησης και μυικής δραστηριότητας.

3μμ-6μμ: Τα καλύτερα αποτελέσματα στη σωματική δραστηριότητα και η μικρότερη πιθανότητα για ατύχημα. Τα μιτοχόνδρια των σκελετικών μυών βρίσκονται στην πιο ενεργή τους κυτταρική αναπνοή. Αυξημένη λήψη οξυγόνου από τους πνεύμονες. Λίγο λίγο, η εντατική μυική δραστηριότητα μπορεί να επαναπρογραμματίσει ένα διαταραγμένο βιολογικό ρολόι.

8μμ: η επίφυση αρχίζει να παράγει μελατονίνη. Είναι φτιαγμένη από τριπτοφάνη. Πηγές τριπτοφάνης βρίσκουμε στους σπόρους κολοκύθας και στην αποξηραμένη σπιρουλίνα (φύκια) Είναι καλή ιδέα να τρώμε αυτές τις τροφές μέσα στη μέρα για να έχουμε όνειρα γλυκά. Η παραγωγή μελατονίνης εμποδίζεται από το φως, έτσι κατά τη διάρκεια αυτών των ωρών πρέπει να αποφεύγουμε την εντατική έκθεση σε οθόνες και σολάριουμ.

9μμ: Αυξάνουν τα επίπεδα μελατονίνης. Αυτό μπορεί να ανιχνευτεί στο πλάσμα και το σάλιο.

10μμ: Επιβραδύνεται η δραστηριότητα των εντέρων. Δεν είναι καλή ώρα για φαγητό.

11μμ: Χαμηλά επίπεδα κορτιζόλης. Κατά τη διάρκεια του ύπνου θα αυξηθεί, και όταν φτάσει στο μέγιστο σημείο της, θα είναι σύνθημα για να ξυπνήσουμε.

12μμ: Υψηλά επίπεδα τεστοστερόνης. Φτάνει στην κορύφωση μετά από 3 ώρες ύπνου. Κατά τη διάρκεια της νύχτας ανεβαίνουν τα επίπεδα της γκρελίνης, της ορμόνης που μας στέλνει μηνύματα πείνας. Αν κοιμόμαστε ελαφριά εκείνη την ώρα, είναι πιθανό να νιώθουμε πείνα.

Ενδιαφέρουσες πληροφορίες:

Ο πιο σημαντικός παράγοντας στη ρύθμιση του βιολογικού ρολογιού είναι το φως. Άλλες σημαντικές παράμετροι είναι η πρόσληψη τροφής και η σωματική άσκηση.

Το μπλε φως (που βγάζουν οι οθόνες) εμποδίζει την παραγωγή μελατονίνης περισσότερο από το πορτοκαλί φως. Γι’ αυτό δυσκολευόμαστε να κοιμηθούμε αμέσως μόλις κλείνουμε την οθόνη του υπολογιστή ή του κινητού.

Τα ζώα που ταΐζονται την ώρα που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να κοιμούνται, παίρνουν βάρος.

Αν υπάρξει βλάβη στον κιρκάδιο ρυθμό (τον 24ωρο κύκλο), μπορεί να προκληθεί κατάθλιψη, προβλήματα ύπνου και μεταβολικές βλάβες.

Για όσους παίρνουμε φάρμακα, η αποτελεσματικότητα και η τοξικότητα των φαρμάκων εξαρτάται από την ώρα της ημέρας στην οποία τα παίρνουμε.

Περισσότερα μπορείτε να δείτε εδώ: bigthink.com

Σχετικά άρθρα

Η Φιλοσοφία Επιστρέφει