Από το περιοδικό “Φιλοσοφική Λίθος“, Εκδόσεις ΝΕΑ ΑΚΡΟΠΟΛΗ
Σ΄ αυτό το άρθρο θα προσεγγίσουμε μια συγκριτική μελέτη του Θεού-Δασκάλου Σέραπι, βασισμένοι στις οδηγίες της Ε.Π. Μπλαβάτσκυ πάνω στη μελέτη των θρησκειών. Για μια βαθύτερη κατανόηση θα διακρίνουμε τρεις πλευρές:
1.Ιστορική : Θα δούμε την καταγωγή του Θεού Σέραπι, την καθιέρωση της λατρείας του, τους ναούς και τα αγάλματα, την σημασία των Σεραπείων.
2.Μυθολογική: Θα μελετήσουμε τα βασικά σύμβολα των διαφόρων θεοτήτων που ενώνονται στον Σέραπι (μια και ο ίδιος δεν έχει ξεχωριστό μύθο) και τη σημασία τους στην Ιατρική.
2.Μυστικιστική: Θα δούμε το ρόλο του δασκάλου Σέραπι σαν κύριο της 4ης ακτίνας και ενσάρκωση του Θεού Σέραπι και κατά συνέπεια το πνευματικό και ηθικό μήνυμα για τους θεραπευτές.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ
Καταγωγή:
Ο Θεός Σέραπις ή Σάραπις είναι ελληνοαιγυπτιακή θεότητα. Η λατρεία του καθιερώθηκε κατά τους ελληνιστικούς χρόνους από τον Πτολεμαίο Α΄ τον Σωτήρα (4ος αιώνας π.Χ) και διαδόθηκε ευρύτατα σε όλο τον Δυτικό κόσμο.
Βασίλεψε από το 305-285 π.Χ. και στην προσπάθεια συνένωσης Ελλήνων και Αιγυπτίων κάτω από μια κοινή λατρεία, επιχείρησε την εισαγωγή ενός Θεού (το 280 π.Χ.), που να αποτελεί σύνθεση των διαδεδομένων χαρακτηριστικών των ελληνικών και αιγυπτιακών θεοτήτων. Για τον σκοπό αυτό ο Πτολεμαίος διάλεξε τον Σέραπι. Πίσω από την κίνηση αυτή διακρίνει κανείς την πολιτική του Αλέξανδρου, που επιχείρησε την ένωση της ελληνικής κουλτούρας με τις νέες παραδόσεις, μια νοοτροπία που πέρασε κατόπιν στη Ρώμη.
Η αρχαία λατρεία του Οσάραπι
Πολύ πριν ο Αλέξανδρος κυριεύσει την Αίγυπτο, στην Μέμφιδα της Κάτω Αιγύπτου κύρια Θεότητα ήταν ο Φθα και δεσπόζουσα η λατρεία του ιερού ταύρου Άπι. Ο Άπις ήταν η ενσάρκωση του ίδιου του Φθα αλλά και γήινη εικόνα ή σύμβολο της γήινης θυσίας του Ουράνιου Όσιρι.