6 Τρόποι για να βρεις Ψυχική Ηρεμία

Νίκησε το άγχος και την ανησυχία με αυτές τις 6 συνήθειες

by admin
417 views

6 Συνήθειες Εξαιρετικά Ήρεμων Ανθρώπων

Καλλιεργήστε τις και θα ακολουθήσει η ηρεμία

Γράφει ο Nick Wignall

Γιατί μερικοί άνθρωποι φαίνονται πάντα τόσο ήρεμοι και ζεν, ενώ οι υπόλοιποι φαίνεται να είμαστε συνεχώς ξέφρενοι, αγχωμένοι και καταβεβλημένοι;

Φυσικά, τα πάντα, από τους τρέχοντες στρεσογόνους παράγοντες της ζωής σας μέχρι την κληρονομικότητα πιθανώς παίζουν κάποιο ρόλο στο πόσο ήρεμοι ή τρελαμένοι αισθάνεστε σε τακτική βάση. Αλλά εδώ είναι αυτό που πολλοί άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν:

Μπορείτε να δημιουργήσετε έναν πιο ήρεμο νου χτίζοντας καλύτερες συνήθειες.

Είτε μέσω εσκεμμένου προγραμματισμού είτε λόγω τύχης, οι σταθερά ήρεμοι άνθρωποι έχουν καλλιεργήσει συνήθειες που τους βοηθούν να νιώθουν ήρεμοι ακόμα και όταν τα πράγματα γίνονται αγχωτικά και χαοτικά.

Αν θέλεις να γίνεις πιο ήρεμος άνθρωπος, προσπάθησε να καλλιεργήσεις αυτές τις 6 συνήθειες. Τι κάνουν οι ήρεμοι άνθρωποι:

1. Διατηρούν τις προσδοκίες τους υπό έλεγχο

Οι προσδοκίες είναι συχνά λεπτοί αμυντικοί μηχανισμοί ενάντια στον φόβο της αβεβαιότητας και της αδυναμίας.

Όταν στην πραγματικότητα δεν μπορείτε να ελέγξετε μια εξωτερική κατάσταση – ή φοβάστε πολύ να προσπαθήσετε – τότε καταφεύγετε στον νου σας λέγοντας του ιστορίες για το πώς πρέπει να είναι τα πράγματα. Αυτό δίνει την ψευδαίσθηση του ελέγχου.

Οι προσδοκίες μας δίνουν την ψευδαίσθηση του ελέγχου βραχυπρόθεσμα. Αλλά μακροπρόθεσμα, το μόνο που κάνουν είναι να μας αγχώνουν.

Οι άνθρωποι που έχουν ηρεμία του νου γνωρίζουν ότι το μακροπρόθεσμο άγχος των υψηλών προσδοκιών δεν αξίζει τη βραχυπρόθεσμη ανακούφιση που προσφέρει.

Έτσι, εάν θέλετε να καλλιεργήσετε περισσότερη εσωτερική ηρεμία και ψυχική ηρεμία, εκπαιδεύστε τον εαυτό σας να είναι δύσπιστος για τις δικές σας προσδοκίες και τα αφηγήματα για το πώς πρέπει να είναι τα πράγματα και μείνετε συγκεντρωμένοι στο πώς είναι στα αλήθεια τα πράγματα.

«Δεν βρίσκομαι σε αυτόν τον κόσμο για να ανταποκριθώ στις προσδοκίες σας και δεν είστε σε αυτόν τον κόσμο για να ανταποκριθείτε στις δικές μου».
– Bruce Lee

2. Αναλαμβάνουν την ευθύνη για τις πράξεις τους, όχι για τα αποτελέσματα

Υπάρχουν πολύ λίγα πράγματα στη ζωή όπου έχετε τον απόλυτο έλεγχο του αποτελέσματος:

  • Ανεξάρτητα από το πόσο καλός γονιός είστε, το παιδί σας μπορεί να συνεχίσει να δυσκολεύεται ή να τα κάνει θάλασσα μερικές φορές.
  • Ανεξάρτητα από το πόσο σκληρά μελετάτε, μπορεί να υπάρχουν ερωτήσεις που δεν θα μπορούσατε να προβλέψετε και τελικά να κάνετε λάθος.
  • Ανεξάρτητα από το πόσο προσεκτικά φτιάχνετε την επαγγελματική πρότασή σας, δεν μπορείτε να ελέγξετε πλήρως πώς θα αντιδράσουν οι άλλοι σε αυτό.

Δυστυχώς, η αντιμετώπιση αυτής της πραγματικότητας σημαίνει να αισθάνεσαι αβοήθητος. Και μερικοί άνθρωποι απλά δεν αντέχουν να νιώθουν αβοήθητοι – σαν να μην μπορούν να ελέγξουν πλήρως τα πράγματα.

Ως αποτέλεσμα, λένε στον εαυτό τους ότι πρέπει να είναι σε θέση να ελέγχουν το πώς εξελίσσονται τα πράγματα και στη συνέχεια αναπόφευκτα απογοητεύονται, αγχώνονται και απελπίζονται όταν τα πράγματα δεν πάνε ακριβώς σύμφωνα με το σχέδιο.

Εάν θεωρείτε τον εαυτό σας υπεύθυνο για πράγματα που δεν μπορείτε να ελέγξετε, προετοιμάζεστε για άγχος και απογοήτευση.

Οι εξαιρετικά ήρεμοι άνθρωποι αποφεύγουν να αναλαμβάνουν την πλήρη ευθύνη για τα αποτελέσματα επειδή γνωρίζουν ότι το μόνο πράγμα που έχουν σχεδόν πλήρη έλεγχο είναι οι πράξεις τους:

  • Είστε υπεύθυνοι να κάνετε το καλύτερο για τα παιδιά σας, όχι για το πώς να γίνονται ο εαυτός τους.
  • Είστε υπεύθυνοι για το πόσο καλά σπουδάζετε, όχι για το αν έχετε βαθμό Β+ ή Α-.
  • Είστε υπεύθυνοι για την προσπάθεια που καταβάλλετε για να δημιουργήσετε μια υπέροχη επαγγελματική πρόταση, όχι για τις αντιδράσεις των άλλων σε αυτό.

Το αίσθημα ευθύνης σας δεν πρέπει να υπερβαίνει την ικανότητά σας για έλεγχο.

Συνηθίστε να αναλαμβάνετε την ευθύνη των πράξεών σας και αφήστε τα αποτελέσματα να είναι αυτά που θέλουν.

«Αντί να ανησυχείτε για αυτό που δεν μπορείτε να ελέγξετε, βάλτε την ενέργειά σας σε αυτό που μπορείτε να δημιουργήσετε».
― Roy T. Bennett

3. Αγκαλιάζουν τη χαρά της απώλειας

Οι περισσότεροι άνθρωποι κινούνται με βάση τον φόβο της απώλειας, π.χ.

  • Παρόλο που είστε εξαντλημένοι και έχετε μια μεγάλη μέρα αύριο, λέτε ναι στην πρόσκληση του φίλου σας να πάτε έξω να πιείτε, επειδή φοβάστε ότι μπορεί να χάσετε μια πραγματικά διασκεδαστική βραδιά.
  • Παρόλο που δεσμευτήκατε να μαγειρεύετε μόνοι σας τα γεύματά σας αυτή την εβδομάδα και να ακολουθείτε τη διατροφή σας, συμφωνείτε να πάτε για δείπνο με την αδερφή σας, επειδή είναι τα εγκαίνια ενός υπέροχου νέου εστιατορίου και θα μπορούσε να είναι ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ!

Το πρόβλημα με τον φόβο της απώλειας – είναι ότι επειδή φοβάστε να χάσετε τις άμεσες εμπειρίες, καταλήγετε να θυσιάζετε μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις όπως ο καλός ύπνος και η καλή απόδοση στη δουλειά ή η υγιεινή διατροφή.

Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει ποτέ να δέχεστε αυθόρμητες προσκλήσεις! Αλλά είναι πολύ εύκολο να συνηθίσετε να απολαμβάνετε πάντα το σύνδρομο του φόβου στην απώλεια. Και όταν το κάνετε, συνήθως υποφέρουν οι μακροπρόθεσμες αξίες, οι δεσμεύσεις, η υγεία και η ψυχική σας ηρεμία.

Οι πραγματικά ήρεμοι άνθρωποι αντιμετωπίζουν τον φόβο στην απώλεια κατά μέτωπο αγκαλιάζοντας τη χαρά στην απώλεια.

Το να αγκαλιάζετε τη χαρά της απώλειας σημαίνει απλώς ότι υπενθυμίζετε στον εαυτό σας ότι, παρόλο που μπορεί να χάνετε κάτι ευχάριστο ή συναρπαστικό τώρα, κερδίζετε κάτι πολύ μεγαλύτερο: τη μακροπρόθεσμη χαρά που προέρχεται από την τήρηση υποσχέσεων στον εαυτό σας, τη δέσμευση να φροντίζετε την υγεία και την ευημερία σας και να είστε ελεύθεροι να λαμβάνετε αποφάσεις με βάση τις αξίες σας και όχι τις παροδικές ιδιοτροπίες ή φόβους.

Οι πραγματικά ήρεμοι άνθρωποι έχουν τη συνήθεια να παίρνουν αποφάσεις με βάση τις μακροπρόθεσμες αξίες και την ευημερία τους, χωρίς να προσπερνούν παρορμήσεις και ανασφάλειες.

Αγκαλιάστε τη χαρά της απώλειας και θα απολαύσετε τα οφέλη της μακροπρόθεσμης ικανοποίησης και της ψυχικής ηρεμίας.

«Συνειδητοποιώ ότι υπάρχει κάτι απίστευτα ειλικρινές με τα δέντρα μέσα στον χειμώνα, με το πώς είναι εξπέρ στο να αφήνουν τα πράγματα να φεύγουν».
― Jeffrey McDaniel

4. Θέτουν υγιή όρια

Οι άνθρωποι που αγχώνονται συνεχώς και ανησυχούν συχνά έχουν πολύ φτωχά όρια:

  • Νιώθουν άβολα που λένε όχι στους ανθρώπους και καταλήγουν να αναλαμβάνουν υπερβολική δουλειά και ευθύνη.
  • Νιώθουν ανασφάλεια να απογοητεύσουν τους φίλους τους, γι’ αυτό λένε ναι σε όλα – ακόμα κι αν είναι πράγματα που δεν θέλουν πραγματικά να κάνουν.
  • Η κύρια πηγή της αυτοεκτίμησής τους προέρχεται από την εξωτερική επιβεβαίωση, επομένως φοβούνται να επιμείνουν σε αυτό που θέλουν από φόβο μήπως χάσουν αυτήν την επιβεβαίωση από τους άλλους.

Το να μην έχεις όρια σημαίνει να αντιμετωπίζεις τα προβλήματα και το άγχος όλων των άλλων ως δικά σου — οπότε φυσικά δεν νιώθεις ποτέ ήρεμος!

Το κόλπο είναι να αυξήσετε την ανεκτικότητα στον φόβο σας να απογοητεύσετε τους άλλους. Γιατί αν αρχίσετε να λέτε όχι και να βάζετε καλύτερα όρια, οι άνθρωποι θα αναστατωθούν και θα απογοητευτούν (αν και πιθανότατα όχι στον βαθμό που φοβάστε). Και θα είναι άβολο… προσωρινά. Αλλά τα μακροπρόθεσμα οφέλη για την ευημερία και την ψυχική σας ηρεμία θα είναι σημαντικά:

Φαντάζεστε πόσο πιο ήρεμη θα ήταν η ζωή σας αν έπρεπε να ανησυχείτε μόνο για τα προβλήματά σας και όχι για τους άλλους;

Οι εξαιρετικά ήρεμοι άνθρωποι καταλαβαίνουν ότι δεν μπορείτε πραγματικά να είστε χρήσιμοι στους άλλους εάν δεν φροντίσετε πρώτα τον εαυτό σας. Και τις περισσότερες φορές αυτό σημαίνει να θέτεις (και να επιβάλλεις!) υγιή όρια.

«Μην αναρωτιέσαι τι χρειάζεται ο κόσμος. Ρώτα τον εαυτό σου τι σε κάνει ζωντανό και μετά πήγαινε να το κάνεις. Γιατί αυτό που χρειάζεται ο κόσμος είναι άνθρωποι που έχουν ζωντάνια και ενέργεια».
— Howard Thurman

5. Ελέγχουν τις σκέψεις τους, όχι τα συναισθήματά τους

Το να προσπαθείς να ελέγξεις τα συναισθήματά σου είναι μια συνταγή για χρόνιο άγχος και απογοήτευση, γιατί βασικά… δεν μπορείς.

Δεν έχετε άμεσο έλεγχο σε κανένα από τα συναισθήματά σας:

  • Δεν μπορείτε απλώς να πατήσετε το κουμπί της ευτυχίας κάθε φορά που νιώθετε λυπημένοι.
  • Δεν μπορείτε να ρυθμίσετε το κουμπί του άγχους λίγο χαμηλότερα και στη συνέχεια να νιώσετε ως δια μαγείας περισσότερη αυτοπεποίθηση.
  • Δεν μπορείτε να ανεβάσετε το χειρόφρενο της έκτακτης διαχείρισης του θυμού και να νιώσετε αμέσως ήρεμοι και χαλαροί.

Αλλά είναι χειρότερο… Όχι μόνο δεν είναι δυνατό να ελέγχετε άμεσα το πώς αισθάνεστε, αλλά η προσπάθεια να ελέγξετε τα συναισθήματά σας συνήθως οδηγεί στο να αισθάνεστε χειρότερα:

  • Το να προσπαθείς να κάνεις τον εαυτό σου να νιώσει ευτυχισμένος (και αποτυγχάνεις) οδηγεί σε περισσότερη απογοήτευση και δυστυχία.
  • Το να προσπαθείς να κάνεις τον εαυτό σου να αισθάνεται λιγότερο ανήσυχος συχνά οδηγεί στο να αντιμετωπίζεις άγχος για το αίσθημα άγχους.
  • Το να προσπαθείς να ξεφύγεις από το να νιώθεις θυμό (και αποτυγχάνεις) συνήθως οδηγεί σε περισσότερη απογοήτευση και αυτοκατευθυνόμενο θυμό.

Η προσπάθεια να ελέγξετε το ανεξέλεγκτο – συμπεριλαμβανομένων των συναισθημάτων σας – θα οδηγεί πάντα σε έναν νου πιο αγχωτικό, κι όχι πιο ήρεμο.

Εάν θέλετε να αλλάξετε το πώς νιώθετε συναισθηματικά, μπορείτε να το κάνετε μόνο έμμεσα αλλάζοντας τον τρόπο που σκέφτεστε:

  • Όταν αισθάνεστε λυπημένοι, μπορείτε να δικαιολογήσετε τη λύπη σας υπενθυμίζοντας στον εαυτό σας ότι όλοι αισθάνονται λυπημένοι μερικές φορές. Και ότι μόνο και μόνο επειδή νιώθεις άσχημα που είσαι λυπημένος δεν σημαίνει ότι είναι κακό να είσαι λυπημένος.
  • Όταν αισθάνεστε άγχος, μπορείτε να μετατοπίσετε την προσοχή σας από το να ανησυχείτε περισσότερο για το μέλλον και να κατευθύνετε τις σκέψεις σας σε κάτι παραγωγικό.
  • Όταν αισθάνεστε θυμωμένοι, μπορείτε να πείτε στον εαυτό σας ότι είναι εντάξει να αισθάνεστε θυμωμένοι, όσο μπορείτε και ελέγχετε το πώς ανταποκρίνεστε σε αυτόν τον θυμό.

Εάν θέλετε ένα πιο ήρεμο νου, χρειάζεστε μια καλύτερη σχέση με τα συναισθήματά σας.

Και ένα σημαντικό μέρος της καλλιέργειας μιας υγιούς σχέσης με τα συναισθήματά σας δεν είναι να προσπαθείτε να τα ελέγξετε άμεσα. Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να διαχειριστείτε τις σκέψεις και τις συμπεριφορές σας και να επιτρέψετε στα συναισθήματά σας να είναι όσο άβολα κι αν είναι.

«Το κλάμα δεν σημαίνει ότι είσαι αδύναμος. Από τη γέννηση, ήταν πάντα ένα σημάδι ότι είσαι ζωντανός».
― Σαρλότ Μπροντέ

6. Περιβάλλουν τον εαυτό τους με υποστηρικτικά άτομα

Είναι ένα κλισέ, αλλά αληθινό: τα ανθρώπινα όντα είναι κοινωνικά πλάσματα.

Και μια από τις συνέπειες αυτού είναι ότι ανεξάρτητα από το πόσο στηρίζεσαι στον εαυτό σου και κάνεις τα δικά σας «πράγματα», οι άλλοι άνθρωποι θα επηρεάζουν πάντα την ψυχική σου κατάσταση:

  • Μπορείτε να κάνετε ασκήσεις επίγνωσης όλη την ημέρα, αλλά ένας προϊστάμενος στην εργασία θα εξακολουθεί να προκαλεί πολύ άγχος και ψυχικό χάος.
  • Μπορείτε να εργαστείτε απίστευτα σκληρά για να αλλάξετε την αρνητική σας ομιλία αλλά αν ζείτε με έναν σύντροφο που είναι σκληρός, υποτιμητικός ή καταχρηστικός, θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί ηρεμία.

Το θέμα είναι απλά το εξής:

Τα άτομα με τα οποία περνάτε χρόνο σε τακτική βάση θα έχουν βαθιά επίδραση στο πόσο ήρεμοι νιώθετε.

Κάτι που σημαίνει ότι τελικά, για να βρείτε περισσότερη ηρεμία, ίσως χρειαστεί να κάνετε κάποιες σοβαρές αλλαγές στην κοινωνική σας ζωή και στις σχέσεις σας. Και ενώ συχνά είναι αρκετά δύσκολο, οι σταθερά ήρεμοι άνθρωποι έχουν κάνει συχνά τη σκληρή δουλειά για να περιορίσουν την έκθεσή τους σε άτομα που τους προκαλούν άγχος. Αλλά περισσότερο από αυτό, καλλιεργούν προληπτικά σχέσεις που είναι υποστηρικτικές.

Γιατί όταν περιτριγυρίζεστε με άτομα που πραγματικά νοιάζονται για εσάς, με τα οποία απολαμβάνετε πραγματικά να περνάτε χρόνο και που σας υποστηρίζουν πρόθυμα όταν έρχονται δύσκολες οι στιγμές, η ψυχική ηρεμία είναι κάτι που αναπτύσσεται φυσικά, όχι κάτι για το οποίο πρέπει να παλεύετε συνεχώς.

Φυσικά, όλα αυτά είναι πολύ πιο εύκολο να ειπωθούν παρά να γίνουν!

Αλλά πρέπει τουλάχιστον να αναγνωρίσετε πόσο σημαντικές είναι οι σχέσεις σας για την ψυχική σας ηρεμία και ευημερία, εάν έχετε πιθανότητες να την καλλιεργήσετε.

«Είμαστε σαν νησιά στη θάλασσα, χωριστά στην επιφάνεια αλλά συνδεδεμένα στα βαθιά».
― Ουίλιαμ Τζέιμς

Η Φιλοσοφία Επιστρέφει