Η μαντική στην Αρχαία Κίνα

by admin
211 views

Από το περιοδικό “Φιλοσοφική Λίθος“, Εκδόσεις ΝΕΑ ΑΚΡΟΠΟΛΗ

Όπως και σε άλλους παραδοσιακούς πολιτισμούς, η Επιστήμη της αρχαίας Κίνας ήταν συνυφασμένη με την μυστική Γνώση των Εσωτερικών Κόσμων. Γι’ αυτό και βρισκόταν μόνο στα χέρια των Μυστών-Ιερέων, που είχαν την απαραίτητη εκπαίδευση για να χειριστούν τις αόρατες, για τους άλλους, δυνάμεις της φύσης.

Η Αστρολογία, η Μαντική, η Αλχημεία, η Αρχιτεκτονική, η Ιεροτελετουργία, ακόμη και η Πολιτική ασκούνταν από την κάστα των ιερέων – μάγων και βασίζονταν σε εσωτερικές γνώσεις.

ΜΑΝΤΙΚΗ – ΟΙΩΝΟΣΚΟΠΙΑ

Η ωμοπλατομαντεία (κυρίως σε ωμοπλάτη βοοειδών, αλλά επίσης οστά προβάτων) και η κελυφομαντεία (η μαντεία που χρησιμοποιεί τα οστά της ωμοπλάτης και τα κελύφη) αποτελούσαν καθημερινές δραστηριότητες στην Κίνα της δυναστείας των Σανγκ. -Με βάση τα αρχαιολογικά ευρήματα αποδεικνύεται ότι τέτοιες τεχνικές εφαρμόζονταν από τη νεολιθική εποχή-. Οι προβλέψεις της πυρομαντείας (που βασίζονταν στην μαντεία δια της πυρράς), είχαν μεγάλη εκτίμηση στα μαντεία και θεωρούντο σημαντικό βήμα στη διαδικασία της λήψης αποφάσεων από τους ηγεμόνες.

Ο βασιλιάς, οι υπουργοί του και οι περισσότεροι από τους αξιωματούχους, προέρχονταν απαρασάλευτα από τον κύκλο των μάγων-ιερέων. Ο ηγεμών, ο οποίος ήταν και ο ανώτατος πολιτικός και στρατιωτικός ηγέτης, αντιπροσώπευε συνεπώς την υψηλότερη θρησκευτική εξουσία. Οι μάγοι – ιερείς ήταν οι μοναδικοί άνθρωποι που ήταν εξουσιοδοτημένοι να επικοινωνούν απευθείας με τον άλλο κόσμο.

Ολόκληρη η κοινωνική ζωή περιστρεφόταν κατά μεγάλο μέρος γύρω από τις τελετουργικές πρακτικές, η εκτέλεση των οποίων απαιτούσε γνώση ιδιαιτέρως πολύπλοκων τυπικών και τη χρήση μιας ευρείας κλίμακας εξοπλισμού και εργαλείων, κατασκευασμένων κυρίως από νεφρίτη και ορείχαλκο.

Σύμφωνα με τις δοξασίες της εποχής, στη διάρκεια των θρησκευτικών τελετουργιών, οι μάγοι ιερείς αφού κατανάλωναν άφθονο αλκοόλ, για να τους βοηθήσει να βυθιστούν σε έκσταση που ήταν απαραίτητη για τη μαντεία, επικοινωνούσαν με τον άλλο κόσμο για να λάβουν συμβουλές για τις αποφάσεις που έπρεπε να ληφθούν στις αυλικές υποθέσεις. Ήταν υπεύθυνοι να θέσουν ερωτήματα σχετικά με την συγκομιδή, το κυνήγι, αλλά και την ξηρασία ή τους σεισμούς.

Τα ερωτήματα που έθεταν στις θεότητες, χαράσσονταν πάνω σε οστά ζώων ή σε κέλυφος χελώνας και μετά τα έθεταν στην πυρά. Η προσεκτική παρατήρηση των ρωγμών που προκαλούσε η θερμότητα, ήταν αποφασιστικός παράγων για τις απαντήσεις, οι οποίες καταγράφονταν προσεκτικά επί των οστών. Οι αυλικοί γραμματείς καταχώριζαν αυτά τα τεκμήρια στα αρχεία, πολλά από τα οποία έχουν διασωθεί.

Τα ζώα που απεικονίζονταν στα ορειχάλκινα καλλιτεχνήματα της εποχής των Σανγκ έχουν ερμηνευτεί από ορισμένους ερευνητές, σαν μεσάζοντες που χρησιμοποιούσαν οι μάγοι – ιερείς για να ανέλθουν στον ουρανό και να συνδιαλεχθούν με τους προγόνους και τις θεότητες.

Όταν ο Βασιλιάς Βου ανέτρεψε την δυναστεία των Σανγκ, η μαντεία με οστά ζώων και κέλυφος χελώνας σύντομα εγκαταλείφθηκε.

Ι ΤΣΙΝΓΚ

Το Ι Τσινγκ ή βιβλίο των Αλλαγών είναι ένα κείμενο που η ιστορία του χάνεται στο βάθος του χρόνου. Πολλές από τις λέξεις που περιέχει χρονολογούνται, τουλάχιστον 3.500 χρόνια πριν και πηγάζουν από μια ειδική γλώσσα που χρησιμοποιούσαν οι μάντεις στην αρχαία Κίνα. Ο χαρακτήρας Ι σημαίνει «αλλαγή» και Τσινγκ σημαίνει «νόμος». Ι Τσινγκ, λοιπόν, σημαίνει Νόμος της Αλλαγής. Συνεχίστε την ανάγνωση ΕΔΩ

Η Φιλοσοφία Επιστρέφει