Πώς τα social media έχουν αλλάξει τον κόσμο

by admin
2,K views
Τα social media σκοτώνουν τη νοητική ταπεινότητα

Ποια είναι η τελευταία φορά που κοίταξες την αρχική σου στο Facebook ή στο Instagram; Χθες βράδυ; Όταν ξύπνησες; Πριν πέντε λεπτά; 

Σ’ αυτή την περίπτωση δεν είσαι μόνος- και εξάλλου ούτε θα έπρεπε. Οι άνθρωποι είναι κοινωνικά όντα. Ο εγκέφαλός μας είναι δομημένος με τέτοιο τρόπο ώστε να επεξεργάζεται κοινωνικές πληροφορίες και συνήθως αισθανόμαστε καλύτερα όταν είμαστε συνδεδεμένοι με άλλους. Τα social media στηρίζονται σ’ αυτή την ανθρώπινη τάση. 

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει αναπτυχθεί εξαιτίας της κοινωνικότητας περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Όταν αναπτύξεις μια μαζική τεχνολογία η οποία εκπέμπει σήματα στο βαθμό του τρισεκατομμυρίου την ημέρα, η άνοδος των social media δεν αποτελεί έκπληξη. Είναι σαν να πετάς ένα αναμμένο σπίρτο σε μια λίμνη με βενζίνη.

Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Το 2005, 7% των Αμερικάνων ενηλίκων χρησιμοποιούσαν τα social media. Το 2017 το ποσοστό ανήλθε στο 80%. Περίπου 3,5% δισεκατομμύρια άνθρωποι στον πλανήτη, από τα 7,7 δις ανθρώπων, είναι ενεργοί χρήστες των social media. Μια συνηθισμένη μέρα, παγκοσμίως, οι άνθρωποι δημοσιεύουν 500 εκ. tweets, μοιράζονται πάνω από 10 δις δημοσιεύσεις στο Facebook και παρακολουθούν συνολικά πάνω από ένα δισεκατομμύριο ώρες βίντεο στο YouTube. 

Μαζί με τα οφέλη της συνδεσιμότητας και της αυξημένης πληροφόρησης, τα social media έχουν γίνει φορέας παραπληροφόρησης και πολιτικών επιθέσεων μεταξύ κρατών.

Επίσης, έρευνες του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια έχουν δείξει ότι ο εγκέφαλός μας εκκρίνει περισσότερη ντοπαμίνη- την ορμόνη που συνδέεται με το κίνητρο και την επιβράβευση- όταν παίρνουμε περισσότερα like. 

Κάτι ακόμη αξιοπρόσεκτο είναι ότι τα λεγόμενα «false news» είναι 70% πιο πιθανό να αναδημοσιευθούν απ’ ό, τι τα πραγματικά νέα. Κυρίως επειδή τα false news έχουν μεγαλύτερο βαθμό καινοτομίας και προκαλούν πιο έντονα συναισθήματα, όπως έκπληξη και απέχθεια. Το σημαντικό για τις εταιρίες πίσω από τις πλατφόρμες αυτές είναι ότι συχνά κερδίζουν κοινό και χρήματα  όταν οι δημοσιεύσεις τους προκαλούν ισχυρές αντιδράσεις, οι οποίες συχνά στηρίζονται σε αμφίβολο περιεχόμενο. Οι πλατφόρμες αυτές θέλουν την προσοχή σου. Τι κάνουν για να την πετύχουν; Σου δίνουν που και που μερικές ενέσεις ντοπαμίνης. Ξέρουν ότι τα δυνατά συναισθήματα κρατούν την προσοχή μας, και γι’ αυτό προωθούνται δημοσιεύσεις που προκαλούν θυμό ή έχουν χυδαίο περιεχόμενο.

Γι’ αυτούς τους λόγους, είναι σημαντικό οι εταιρίες αυτές να επαναπροσδιορίσουν την πολιτική τους, ενώ παράλληλα πρέπει να ενισχυθούν οι νόμοι σε σχέση με την προστασία των προσωπικών δεδομένων. 

Κάτι επίσης σημαντικό είναι ότι πρέπει να ενισχύσουμε το όραμα των social media, επειδή όταν διαρκώς κάποιος βλέπει στην αρχική του σελίδα δημοσιεύσεις που τον εξαγριώνουν και γενικώς τον κάνουν να αισθάνεται μίζερος και τον ωθούν στα πρόθυρα του «burnout», στο τέλος θα κλείσει τον λογαριασμό του μια και καλή. 

Εν ολίγοις, η τεχνολογία έχει την αξία που εμείς της δίνουμε. Χρειάζεται να επαναπροσδιορίσουμε το πώς χρησιμοποιούμε τα social media αν θέλουμε να απολαύσουμε τα οφέλη της κοινωνικότητας και της συνδεσιμότητας και τα επόμενα χρόνια. 

Πηγή: bigthink.com

Η Φιλοσοφία Επιστρέφει