6 συμβουλές για να φορέσετε ξανά το χαμόγελο στο νέο έτος

by admin
6 συμβουλές για να φορέσετε ξανά το χαμόγελο στο νέο έτος

«Να είσαι πάντα σε πόλεμο με την κακία σου, σε ειρήνη με τους γείτονές σου, και κάθε έτος να σε βρίσκει καλύτερο άνθρωπο», είπε ο Benjamin Franklin το 1755.

Όταν αλλάζει ο χρόνος συνήθως κάνουμε αναστοχασμό. Συχνά αυτός περιορίζεται σε αβάσιμες ευχές. Λίγες φορές πραγματικά ψάχνουμε τρόπους να βελτιώσουμε τον εαυτό μας.

Εδώ θα βρείτε μερικές ψυχολογικές τεχνικές για να κατανοήσουμε τα συναισθήματά μας, να τα ελέγξουμε, να ξεπεράσουμε κακές συνήθειες και να βελτιωθούμε.

  • Ονοματίστε τα συναισθήματά σας

Στην ερώτηση «Πώς νιώθεις αυτή τη στιγμή;» πολλοί άνθρωποι απαντούν με μεγάλη ασάφεια. Συνήθως λένε «καλά» ή «κακά». Κάποιες φορές δίνουν λεπτότερες αποχρώσεις, όπως «θυμός». Κάποιοι άλλοι άνθρωποι μπορούν να ονοματίσουν κάθε απόχρωση των συναισθημάτων τους, όπως «ενόχληση», «έκσταση», «ενθουσιασμός». 

Όσο καλύτερα αντιλαμβανόμαστε τη χροιά των συναισθημάτων μας, τόσο περισσότερο μετριάζουμε την επίδρασή τους. Οι άνθρωποι που μπορούν να διαφοροποιούν τα διάφορα συναισθήματα έχουν λιγότερο άγχος, παθαίνουν σπανιότερα κατάθλιψη, γίνονται λιγότερο επιθετικοί, και σπανίως καταφεύγουν στο αλκοόλ. 

Η αντίληψη των συναισθημάτων είναι κάτι που μαθαίνεται: αφιερώστε λίγο χρόνο κάθε μέρα για να αντιληφθείτε τα διάφορα χρώματα του συναισθηματικού σας κόσμου.

  • Αγκαλιάστε την κακή διάθεση

Παρατηρείστε το πώς νιώθετε για τα συναισθήματά σας, καθώς τα παρατηρείτε. Ας πούμε ότι βιώνετε μια απόρριψη. Νιώθετε απογοήτευση. Αποδέχεστε αυτό το συναίσθημα; Ή μήπως λέτε στον εαυτό σας ότι πρέπει να παραμείνετε εύθυμος/η σε κάθε κόστος; 

Όταν παλεύετε συνέχεια εναντίον κάθε αρνητικού συναισθήματος, όταν κατηγορείτε τον εαυτό σας που δεν είστε ευτυχισμένος/η συνέχεια, μάλλον θα έχετε τα αντίθετα αποτελέσματα. Οι άνθρωποι που αποδέχονται ότι η ζωή θα έχει και τα πάνω και τα κάτω της, είναι πιο κοντά στη μακροπρόθεσμη ευτυχία. Εξάλλου, κάποια αρνητικά συναισθήματα υπάρχουν για καλό: το άγχος, για παράδειγμα, μπορεί να ενισχύσει τη δημιουργικότητα.

  • Μιλήστε στον εαυτό σας

Υπάρχει μια τεχνική που λέγεται ψυχολογική αποστασιοποίηση.

Παράδειγμα: την ώρα που έχετε μια διαφωνία με κάποιον, σκεφτείτε να περιγράφει την κατάσταση ένας εξωτερικός παρατηρητής, άσχετος με εσάς (πχ: Η Μαρία θύμωσε επειδή…). Αυτό βοηθά να αποσυνδεθούμε από την ψυχολογική ένταση και να μη βουλιάξουμε στα συναισθήματά μας. Η τεχνική αυτή είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους καβγάδες των ζευγαριών.

  • Γράψτε

Αν βιώνετε μια ιδιαίτερα έντονη εμπειρία, μπορείτε να γράψετε. Γράψτε τι νιώθετε, γράψτε το πώς τα συναισθήματά σας επηρεάζουν τη ζωή σας, τις σχέσεις σας, τις ελπίδες σας για το μέλλον. Η έρευνα έχει δείξει ότι λίγες μόνο συνεδρίες «εκφραστικής γραφής», που διαρκούν από 15 λεπτά ως μια ώρα, έχουν μεγάλη επίδραση στη διάθεση και την υγεία. 

Ωστόσο, προσοχή! Τα αρνητικά συναισθήματα δεν πρέπει να σας παρασύρουν διαρκώς στο γράψιμο. Ιδανικά, να μη γράφετε για το ίδιο αρνητικό συναίσθημα πάνω από 3 ή 4 φορές. Αυτό μπορεί να έχει τα αντίθετα αποτελέσματα.

  • Υιοθετήστε μια νέα τελετουργία

Δε χρειάζεται να είστε θρησκευόμενος για να υιοθετήσετε μικρές συμβολικές συνήθειες. Σε μια έρευνα, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να καθίσουν ίσια, να κλείσουν τα μάτια και να μετρήσουν ήρεμα μέχρι το 10, πριν το φαγητό. Αν και ανούσιες, αυτές οι κινήσεις έκαναν τους συμμετέχοντες πιο συνειδητούς στη διαδικασία του γεύματος. Επέλεξαν πιο υγιεινά φαγητά, καθώς «ενισχύθηκε το αίσθημα αυτοπειθαρχίας των ανθρώπων», σύμφωνα με τον ερευνητή Tian.

Μπορούμε να βρούμε τις δικές μας τελετουργίες. Μπορεί να είναι το να ακούμε ένα συγκεκριμένο μουσικό κομμάτι πριν ένα σημαντικό γεγονός. Ή να κάνουμε κάποιες διατάσεις το πρωί. Ή να επαναλαμβάνουμε κάποιες φράσεις ή κινήσεις που νιώθουμε ότι μας δίνουν δύναμη.

  • Ρίξτε τις άμυνες

Κάποιες φορές, η επιθυμία μας για αυτοεκτίμηση μπορεί να γίνει ο χειρότερος εχθρός μας. Μας εμποδίζει να βελτιώσουμε τη ζωή μας.

Μπορεί να είναι δύσκολο, για παράδειγμα, να αποδεχθούμε ότι τρώμε πολύ ή πίνουμε πολύ κι αυτό βλάπτει το σώμα. Γι’ αυτό σηκώνουμε άμυνες και αρνούμαστε ότι υπάρχει πρόβλημα. Ή, στη δουλειά αρνούμαστε την ανατροφοδότηση που θα μας βοηθήσει να βελτιωθούμε: φοβόμαστε ότι αυτό σημαίνει την αποτυχία μας. 

Σε κάθε περίπτωση, βοηθά μια τεχνική που λέγεται αυτό-επιβεβαίωση. Σκεφτείτε τα πολλά πράγματα που έχουν για εσάς αξία – πέρα από τον τομέα που έχει τώρα πρόβλημα. Μπορεί να είναι η αγάπη σας για τη μουσική, ή για την οικογένειά σας. Θυμηθείτε τις πολλές όψεις της προσωπικότητάς σας. Είστε πολύπλευρα όντα και αυτή η τεχνική θα σας βοηθήσει να το θυμηθείτε. Ένα πρόβλημα που προκύπτει σε έναν από τους τομείς δε μπορεί να κάνει όλο το οικοδόμημα του ψυχισμού σας να καταρρεύσει.

Αν όλοι αφιερώναμε λίγο χρόνο να αναγνωρίσουμε τις πολλές μας χάρες, τότε θα είμαστε σε πόλεμο με τις κακίες μας, θα είχαμε ειρήνη με τους γείτονες – και θα είμαστε καλύτεροι άνθρωποι κάθε χρόνο που περνά. (Πηγή: theguardian.com, Μετάφραση-Απόδοση: philosophyreturns.gr)
Γραφτείτε στο εβδομαδιαίο μας newsletter για να μη χάνετε τις δημοσιεύσεις μας


powered by moosend

Διαβάστε επίσης:

5 τρόποι να ασχοληθείς με κάτι που αγαπάς ενώ δουλεύεις!

Οι σωστές σχέσεις είναι οι αληθινές σχέσεις

Ο πειρασμός και η απελευθέρωση από την άβυσσο των εξαρτήσεων

Το αίσθημα της αγάπης στην καθημερινή μας ζωή βελτιώνει την υγεία μας

Η δύναμη του ΟΧΙ και οι καταπιεσμένες επιθυμίες μας

 

 

Σχετικά άρθρα