Ψεύτικες ειδήσεις: Όσο περισσότερο τις βλέπουμε, τόσο τις μοιραζόμαστε

by admin
1,9K views
Ψεύτικες ειδήσεις: Όσο περισσότερο τις βλέπουμε, τόσο τις μοιραζόμαστε

Τα τελευταία χρόνια, οι ψεύτικες ειδήσεις γίνονται όλο και πιο συχνές. Ψεύτικες ειδήσεις είναι ψευδείς πληροφορίες που κάποιος διαχέει στο διαδίκτυο ηθελημένα. Αλλά πώς εμείς αντιδρούμε μπροστά σε μια ψεύτικη είδηση;

Αφού το λένε όλοι… είναι αλήθεια;

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, όσο περισσότερο βλέπουμε μια είδηση, τόσο πιθανότερο είναι να τη μοιραστούμε με άλλους. Και δεδομένου το ότι οι ψεύτικες ειδήσεις τραβούν περισσότερο την προσοχή από τις πραγματικές, τα αποτελέσματα είναι ανησυχητικά.

Η έρευνα δείχνει πως όταν βλέπουμε μια είδηση που έχουμε ξαναδεί, είναι ευκολότερο να την επεξεργαστούμε. Έτσι, μια πληροφορία που βλέπουμε ξανά και ξανά μοιάζει αληθινή – ακόμα κι όταν ταυτόχρονα αναγνωρίζουμε πως δεν είναι. Και εξαιτίας ηθικού κινήτρου, ίσως μοιάζει λιγότερο ανήθικο να κοινοποιήσουμε μια είδηση που ήδη είναι παντού. Ακόμη κι αν ξέρουμε ότι είναι ψέμα, έχει όμως την «αίσθηση» της αλήθειας.

Ψυχολογικό πείραμα

Για να ελεγχθεί αυτή η υπόθεση έγινε το εξής πείραμα:

Επιλέχθηκαν 138 άνδρες και γυναίκες με διάφορες τοποθετήσεις πάνω στο πολιτικό φάσμα. Τους έδειξαν έξι αληθοφανείς αλλά ψεύτικους τίτλους εφημερίδων.  Τους έδειξαν τους τίτλους τέσσερις φορές. Κάθε φορά έπρεπε να κρίνουν πόσο ενδιαφέρουσα είναι η είδηση, πόσο καλογραμμένη, ή πόσο αστεία. 

Ακολούθησε μια δραστηριότητα που απέσπασε την προσοχή τους. Μετά, τους είπαν ότι θα τους δείξουν πάλι τίτλους εφημερίδων, αλλά αυτή τη φορά οι ειδήσεις θα είναι ψεύτικες. Τους έδειξαν, τότε, ξανά τις ειδήσεις που είδαν προηγουμένως, συν έξι ακόμη που έβλεπαν για πρώτη φορά.

Τους ζητήθηκε να βαθμολογήσουν όλους τους τίτλους: Πόσο τους θεωρούν ανήθικους, αν θα ήταν απαράδεκτο να δημοσιοποιηθούν, πόσο πιθανό θα ήταν να τους κοινοποιήσουν οι ίδιοι, να αναρτήσουν αρνητικά σχόλια σε αυτούς, να διαγράψουν το άτομο που τους ανέρτησε.

Και φάνηκε ότι η οικειότητα παίζει ρόλο. Βρήκαν λιγότερο ανήθικους τους τίτλους που είχαν δει ξανά στο πρώτο μέρος της έρευνας. Θα τους κοινοποιούσαν και θα τους σχολίαζαν πιο εύκολα. Και δε θα διέγραφαν το άτομο που τους ανέρτησε.

Ελάχιστα μας επηρεάζει η αλήθεια

Μια άλλη έρευνα έδειξε ότι μόνο δύο φορές να δει κανείς έναν τίτλο, έχει τα ίδια αποτελέσματα. Μια τρίτη έρευνα έδειξε ότι δεν έχει επίδραση στο αποτέλεσμα το να «πάρουν το χρόνο τους» οι άνθρωποι και να σκεφτούν πάνω στους τίτλους. Οι άνθρωποι εξακολουθούν να είναι πιο φιλικοί με τις ειδήσεις που έχουν ξαναδεί.

Μέχρι στιγμής πιστεύαμε ότι οι ψεύτικες ειδήσεις εξαλείφονται όταν γίνεται σωστή έρευνα των γεγονότων. Φαίνεται, ωστόσο, ότι η ζημιά που προκαλούν και μόνο με την παρουσία τους δεν ανατρέπεται εύκολα, ακόμη κι όταν μαθεύεται η αλήθεια. (Πηγή: bigthink.com, Μετάφραση-Απόδοση: philosophyreturns.gr)

Διαβάστε επίσης:

Ο χρόνος υπάρχει μόνο μέσα στο νου σας. Κάντε τον να αξίζει

Τα απανωτά επεισόδια Netflix επιδεινώνουν την κλιματική αλλαγή

Τα φυτά εκπέμπουν υπερηχητικές κραυγές όταν κινδυνεύουν

Ο διαλογισμός απαλύνει τον πόνο

Τα μουσικά μοτίβα έχουν ομοιότητες σε όλο τον κόσμο

Η Φιλοσοφία Επιστρέφει